Thursday 27 October 2016

Memilih Jenis Rumput Untuk Taman Anda

Memilih jenis rumput untuk taman anda adalah penting dalam jangka masa panjang. Walaupun semua orang mahu mempunyai rumput yang indah, tiada siapa yang mahu kerja-kerja tambahan untuk mengekalkannya. Walaupun semua orang mahu mempunyai taman penyelenggaraan percuma, anda tidak boleh lari dari hakikat bahawa apa sahaja rumput anda pilih, sentiasa ada beberapa penyelenggaraan yang diperlukan untuk memastikan rumput anda tetap bagus dan hijau. Jika ini adalah kali pertama anda mempunyai taman, maka artikel ini adalah tepat untuk anda.


Jenis-jenis rumput yang biasa untuk taman-taman di Malaysia

  • Rumput Lembu
  • Rumput Mutiara
  • Rumput Karpet Filipina
  • Rumput Karpet Jepun


Ramai orang memilih jenis rumput untuk taman mereka tanpa mengambil kira faktor-faktor berikut: -

  • Cuaca di Malaysia
  • Jumlah merumput
  • Cahaya matahari
  • Keperluan air
  • Pemotongan rumput
  • Baja

Biasanya selepas projek pengubahsuaian anda, perkara pertama di fikiran anda adalah kos terutamanya jika anda mempunyai di bawah diperuntukkan bagi projek pengubahsuaian anda. Jika anda mempunyai sebuah taman kecil, maka jumlah kos tidak akan terlalu banyak.

Disini adalah jenis-jenis rumput dan ciri-ciri mereka.


Rumput Lembu (Cow Grass)

Rumput ini adalah rumput biasa dan tumbuh di mana-mana. Ia adalah tahan lasak, tidak perlu baja dan tidak memerlukan banyak air kecuali jika cuaca adalah panas dan kering dalam tempoh beberapa minggu. Kelemahan rumput lembu adalah ia tidak berapa rata dan tidak kelihatan seperti karpet. Ia juga perlu dipotong setiap beberapa minggu, bergantung kepada hujan dan bagaimana subur tanah. Semakin banyak air dan subur tanah, lebih cepat ia tumbuh.




Rumput Mutiara (Pearl Grass)

Rumput Mutiara kelihatan seperti rumput lembu tetapi mereka lebih pendek, bulat dan daun tebal. Rumput ini perlu lebih banyak air berbanding rumput lembu untuk tahan lebih baik dan kurang tahan lasak. Kadar pertumbuhannya lebih perlahan dan mereka membesar dengan baik jika berada di kawasan terlindung dan bukan di bawah matahari sepanjang hari. Di bawah matahari langsung, mereka memerlukan air yang kerap. Jika tidak bahagian tepi bilah rumput akan bertukar coklat. Rumput mutiara sangat baik untuk tanah berpasir dan bersaliran baik. 

Jika taman anda berlopak selepas hujan lebat, mereka cenderung untuk dijangkiti kulat dan cepat mati. Kelebihan rumput mutiara juga kelemahan utamanya. Mereka tumbuh perlahan-lahan jadi memotong hampir tidak pernah diperlukan. Namun kerana mereka membesar dengan perlahan, benih lain ditiup ke dalam taman anda boleh mengambil akar dengan mudah. Walaupun anda tidak perlu untuk memotong mereka, anda perlu untuk mengelakkan mana-mana rumput daripada yang tumbuh di taman anda. Rumput liar dan rumpai boleh  merosakkan rumput mutiara



Rumput Karpet Filipina (Phillipine Grass)

Rumput Karpet Filipina adalah lebih halus berbanding dengan rumput lembu atau rumput mutiara. Ianya agak tahan lasak dan mempunyai akar yang kuat. Jika anda tidak menyiram ia dengan kerap, akar akan lebih mencengkam lebih dalam dan dari masa ke masa, anda tidak perlu untuk menyiram rumput ini walaupun dalam keadaan cuaca panas tetapi ianya akan mempunyai hijau yang lebih pudar. 

Walaubagaimanapun, ia kerap disiram, ia cenderung untuk mempunyai bayangan hijau gelap yang disukai sesetengah orang. Rumput jenis ini perlukan cahaya matahari penuh sepanjang hari. Jika dalam keadaan terlindung, mereka cenderung untuk menjadi lebih tinggi dan lebat. Rumput ini agak agresif dan boleh bersaing dengan rumput lain oleh itu anda perlu kerap merumput. Rumput Karpet Filipina perlu dipotong sekali setiap 2 minggu. Jika dibiarkan terlalu lama, rumput akan menjadi tinggi dan jika anda memotong rumput terlalu pendek, ai akan meninggalkan tompok coklat.



Rumput Karpet Jepun (Japan Carpet Grass)

Rumput ini mempunyai bilah yang lebih halus berbanding rumput karpet Filipina. Bilah rumput adalah lebih lembut, lebih pendek dan padat. Ianya tumbuh agak perlahan-lahan dan tidak perlu kerap untuk merumput. Rumput jenis ini memerlukan air dan di dalam tanah kering, ia cenderung untuk mati. Oleh kerana rumput ini tumbuh dengan perlahan, ia tidak boleh bersaing dengan spesies cepat membesar. Rumput karpet Jepun adalah yang paling mahal daripada 4 jenis dalam.


So, untuk memudahkan para pelanggan yang berminat nak buat landskap cantik-cantik kat rumah tu, jangan segan-silu hubungi salah seorang staff kami di talian; 014-2690256 (Ghani)


Adios!

No comments:

Post a Comment